Šire rekstrukturiranje

Meta ukida „Like“ i „Comment“ za web-sajtove

Autor: Biznis.ba
Meta ukida „Like“ i „Comment“ za web-sajtove
Foto: Arhiv

Krajem devedesetih i početkom 2000-ih, Facebook-ova „Sviđa mi se“ i „Komentar“ postali su sastavni dio gotovo svake web-stranice.

Omogućila su korisnicima da izraze reakciju bez napuštanja sajta, dok su izdavačima pružala dragocjenu promociju i veći angažman publike. Međutim, Meta je sada potvrdila da će od 10. februara 2026. ova eksterna „social plugin“ dugmad biti potpuno ugašena.

Kraj jedne ere digitalnih interakcija

Prema zvaničnom saopštenju, korištenje ovih dodataka u posljednjih nekoliko godina naglo je opalo. Većina korisnika sada reaguje i komentariše direktno unutar aplikacije, dok algoritmi i sistemi preporuka već prate interakcije bez potrebe za eksternim klikovima. Meta ističe da je odluka dio šireg restrukturiranja koje ima za cilj pojednostavljenje i fokus na centralizovane načine angažovanja.

Za vlasnike web-sajtova, ovo znači da će „Like“ i „Comment“ dugmad prestati da funkcionišu, iako tehnički mogu ostati u kodu. Umjesto vidljivih interaktivnih elemenata, prikazivat će se prazni prostori, dok će funkcionalnost nestati u pozadini. Sa druge strane, osnovni prikaz sadržaja i dalje će raditi normalno.

Za korisnike, promena znači da više neće moći da izraze reakciju ili ostave komentar putem Facebook naloga direktno na web-stranicama, prenosi PC Press. Biće potrebno da otvore Facebook aplikaciju ili sajt kako bi komunicirali sa objavama, što u praksi znači jedan dodatni korak i potencijalno manji broj interakcija.

Ova promjena stvara prostor za alternativna rešenja. Veb-izdavači već istražuju mogućnosti zamene ovih plugin-ova sopstvenim sistemima komentarisanja, univerzalnim dijeljenjem sadržaja ili integracijom sa drugim društvenim mrežama. Meta, s druge strane, ovom odlukom jasno stavlja do znanja da želi da kontrola nad interakcijama ostane unutar njenog ekosistema.

Odluka da se ove funkcije ukinu može se posmatrati i kao simboličan kraj jedne ere — doba kada je Facebook bio duboko integrisan u gotovo svaki dio interneta. Današnji trendovi, međutim, pokazuju prelazak ka centralizovanim, aplikativnim platformama i sve manju zavisnost od eksternih web-rešenja.