Globalne cijene kafe i dalje su na rekordnim nivoima.
Vrtoglavi rast podstiču povećana potražnja s jedne strane, te smanjeni prinosi uslijed suša i klimatskih ekstrema u zemljama najvećih proizvođača.
U periodu 2020–2024. zabilježeno je najveće povećanje izvozne cijene kafe — gotovo 70 odsto, navodi u svom istraživanju dr. sc. Goran Butorac sa Ekonomskog instituta Zagreb. Cijene zrna kafe razlikuju se u zavisnosti od vrste i tržišta, ali trenutna cijena robuste iznosi oko 4.741 dolar po toni, dok se u decembru 2020. tona ove kafe prodavala za 1.588 dolara.
Cijena arabike dostigla je vrhunac od 9.049 dolara po toni u februaru 2025, dok se posljednjih dana kreće oko 8.902 dolara po toni. Prije pet godina, u decembru 2020, tona arabike koštala je 3.479 dolara.
U 2023. godini u svijetu je proizvedeno 11 miliona tona kafe, od čega gotovo trećina u Brazilu, najvećem proizvođaču. Najveći potrošači kafe su stanovnici najrazvijenijih zemalja: SAD-a, Njemačke, Japana i Francuske.
Cijena kafe ne raste samo zbog većih troškova proizvodnje, već i usljed poskupljenja đubriva, pesticida, ambalaže, transporta, logistike i distribucije.
Uprkos rastu cijena, uvoz kafe se iz godine u godinu povećava – u 2024. uvezeno je kafe u vrijednosti od 119,7 miliona eura.
Dr. Butorac ističe da brzi rast nominalnog uvoza odražava poskupljenje kafe na globalnom tržištu, ali naglašava da se realna količina uvezene kafe smanjila, što ukazuje na umjereni pad potrošnje, prenosi Bankar me.
Kako poskupljenja utječu na domaće proizvođače?
Najvećim proizvođačima kafe i čaja prihodi su u 2024. godini porasli — godini u kojoj je uvezeno najviše kafe.
Prema podacima bonitetne platforme CompanyWall, Franck d.d. je i dalje tržišni lider. U 2024. ostvario je prihod od 115,37 miliona eura, što je rast od 13% u odnosu na prethodnu godinu. U izvještaju navode da je poslovanje značajno opteretio rast cijena sirove kafe.
„Berze arabike i robuste zabilježile su prosječne godišnje skokove između 70 i 90%, uz historijski najviše cijene sirove kafe. Grupa je zato u više navrata morala da koriguje cijene kako bi očuvala profitabilnost“, navode iz kompanije.