Nisu ga htjeli u fast foodu, sad stoji iza najjačeg e-commerce sistema u Aziji

Jack Ma, osnivač kineskog tehnološkog giganta Alibaba Group, danas je poznat kao jedan od najutjecajnijih preduzetnika 21. stoljeća.
Njegov put do uspjeha nije bio nimalo jednostavan; ispunjen je brojnim odbijanjima, neuspjesima i preprekama koje bi mnoge obeshrabrile. Međutim, Ma je iz tih izazova crpio snagu za dalji razvoj i inovacije.
Rođen 10. septembra 1964. godine u Hangzhouu, u kineskoj provinciji Zhejiang, Ma Yun (kasnije poznat kao Jack Ma) od malih nogu pokazivao je interes za engleski jezik. Kako bi ga usavršio, svakodnevno je vozio bicikl 17 kilometara do hotela gdje je besplatno nudio turistima vođenje po gradu, u zamjenu za razgovor na engleskom jeziku. Jedan od tih turista dao mu je nadimak "Jack", koji je kasnije postao njegovo međunarodno prepoznatljivo ime.
Ma je imao poteškoća u obrazovanju, posebno u matematici, zbog čega je dva puta pao prijemni ispit za fakultet. Tek iz trećeg pokušaja upisao je Hangzhou Teachers College, gdje je diplomirao engleski jezik 1988. godine.
Odbijanja i prvi poslovi
Nakon diplomiranja, Ma je aplicirao za 30 različitih poslova i bio odbijen svaki put. Jedan od najpoznatijih primjera je kada je aplicirao za posao u KFC-u: od 24 kandidata, 23 su primljena, a jedini odbijen bio je upravo Ma. Sličnu sudbinu doživio je i prilikom prijave za policiju, gdje je od pet kandidata primljeno četvero, dok je on bio odbijen. Ma je također aplicirao na Harvard deset puta i svaki put bio odbijen.
Uprkos tim odbijanjima, Ma je pronašao posao kao predavač engleskog jezika na lokalnom univerzitetu, gdje je zarađivao skromnih 12 dolara mjesečno. Iako nije bio finansijski isplativ, ovaj posao mu je pružio priliku da razvija svoje komunikacijske vještine i samopouzdanje.
Prvi susret s internetom i osnivanje Alibabe
Godine 1995., tokom poslovnog puta u Sjedinjene Američke Države, Ma je prvi put koristio internet. Zaintrigiran nedostatkom kineskih firmi na internetu, odlučio je pokrenuti vlastitu web stranicu za kineske kompanije. Njegov prvi pokušaj, China Pages, nije bio uspješan, ali je poslužio kao vrijedna lekcija.
Četiri godine kasnije, 1999., Ma je okupio 17 prijatelja u svom stanu u Hangzhouu i predstavio im ideju o osnivanju online platforme koja bi povezivala kineske proizvođače s međunarodnim kupcima. Tako je nastala Alibaba. U početku, kompanija se suočavala s brojnim izazovima, uključujući nedostatak prihoda i povjerenja korisnika. Međutim, Ma je ostao uporan i vjerovao u svoju viziju.
Inovacije i širenje poslovanja
Kako bi riješio problem sigurnosti online plaćanja, Ma je 2004. godine pokrenuo Alipay, servis koji je omogućio sigurne transakcije između kupaca i prodavača. Iako su mnogi u početku smatrali ovu ideju besmislenom, Alipay je postao ključni faktor u rastu Alibabe.
Kompanija je nastavila s inovacijama, lansirajući platforme poput Taobao (2003.), koja je postala glavni konkurent eBayu u Kini, i Tmall (2010.), usmjeren na brendirane proizvode. Godine 2014., Alibaba je izašla na berzu u New Yorku, prikupivši 21,8 milijardi dolara, što je tada bio najveći IPO u historiji.
Povlačenje i trenutni angažmani
U septembru 2018. godine, Ma je najavio povlačenje s mjesta predsjednika Alibabe, kako bi se posvetio obrazovanju i filantropiji. Osnovao je Jack Ma Foundation, koja se fokusira na unapređenje obrazovanja, zaštitu okoliša i javno zdravlje.
Nakon kritike kineskih finansijskih regulatora 2020. godine, Ma se povukao iz javnosti, a IPO njegove kompanije Ant Group bio je suspendiran. U posljednje vrijeme, Ma se ponovo pojavljuje u javnosti, učestvujući u obrazovnim i filantropskim projektima, te se čini da se fokusira na mentorstvo i podršku mladim preduzetnicima.
Priča Jacka Maa je dokaz da upornost, vjera u sebe i spremnost na učenje iz neuspjeha mogu dovesti do izuzetnog uspjeha. Njegov put od učitelja engleskog jezika do osnivača jedne od najvećih svjetskih e-commerce kompanija inspiracija je mnogima širom svijeta.