Novoimenovani šef

Ko je Brian Yutko, čovjek od kojeg zavisi budućnost Boeinga?

Autor: Biznis.ba
Ko je Brian Yutko, čovjek od kojeg zavisi budućnost Boeinga?
Foto: X.com

Boeing se nalazi na prekretnici, a novoimenovani šef razvoja komercijalnih aviona, Brian Yutko, mogao bi biti ključna figura u transformaciji giganta koji pokušava da povrati inženjersku dominaciju i osmisli revolucionarni avion budućnosti.

Kao postdiplomac aeronautike na MIT-u početkom 2010-ih, Brian Yutko bio je opsjednut industrijom. Noćima je analizirao “crne kutije” i destinacione kodove u zaboravljenim programskim jezicima poput Fortrana, tragajući za neobičnim statističkim obrascima u aviosaobraćaju. Impresionirao je mentora istraživanjem efikasnosti goriva – otkrio je, između ostalog, da bi aviokompanije mogle da smanje emisije za 7% ako bi letjele nešto sporije, odnosno za čak 33% ako bi ranije povlačile stare modele.

Ali Yutko nije samo proučavao avione – volio je da ih pilotira. On, njegov mentor i kolege sa doktorata letjeli su iznajmljenim Cessnama duž Istočne obale, često sletajući samo da bi ručali na nekoj livadi.

Prekretnica u karijeri

Deset godina kasnije, Yutko komanduje flotom neuporedivo većom. U maju je Boeing imenovao 39-godišnjeg Yutka za šefa razvoja komercijalnih aviona – poziciju ključnu za implementaciju novih inženjerskih rješenja u aktuelnim modelima, ali i za dizajn potpuno novih letjelica.

Yutkov dolazak možda je najbolji znak da se Boeing – posrnuo niz godina zbog skandala sa bezbjednošću, problema sa sindikatima i neuspjeha u inovacijama – konačno vraća svojim inženjerskim korijenima. Novi CEO Kelly Ortberg već je uspio da ublaži tenzije sa sindikatima, izbjegne krivičnu odgovornost za padove 2018. i 2019, osvoji unosni vojni ugovor i poveća proizvodnju Max modela.

Ali upravo izbor Yutka za jednu od najvažnijih tehničkih funkcija, iako tiho sproveden, govori gdje kompanija ide. “Ovo je signal da Boeing opet stavlja inovacije i inženjering ispred finansija”, kaže John Hansman, njegov mentor sa MIT-a.

Yutko je već godinama u vrhu: najprije u firmi Aurora Flight Sciences, zatim kao CEO startapa Wisk Aero, gdje je razvijao autonomne leteće taksije. Bio je i lično mentorisan od strane bivšeg šefa Boeinga Davea Calhouna, prenosi Investitor me. U Wisku je spojio autonomiju, AI i električni pogon, ističući “vertiportove” na krovovima i aerodromima kao narednu revoluciju u letenju.

Iako mu karijera danas izgleda kao iz holivudskog scenarija, Yutkovi korijeni su duboko u rudarskoj Pensilvaniji. Odrastao je u selu Buck Mountain, poznatom po festivalima piva i starim rudnicima uglja, a dolazi iz porodice istočnoevropskih doseljenika čije su generacije radile u industriji uglja. Radio je sa ocem u radionici gdje su popravljali opruge za rudarske kamione, a na MIT je stigao kao prvi član porodice sa diplomom.

Na MIT-u je doktorirao s naglaskom na primijenjenu efikasnost – upravo ono što sada pokušava da primijeni u Boeingu. Posebno je poznat po radu na projektu D8 “Double Bubble” – konceptualnom avionu sa širim trupom koji djelimično zamjenjuje ulogu krila i smanjuje potrošnju goriva za 70%. Ta tehnologija i dalje je jedan od favorita u razmatranju nove generacije uskih putničkih aviona.

Budućnost Boeinga zavisi upravo od takve letjelice. Kompanija zaostaje za Airbusom i potrebna joj je nova perjanica – avion koji će biti više od konkurenta, prava tržišna revolucija. U igri su D8 i X-66 (“transonic truss-braced wing”), koncept ultra dugih i tankih krila oslonjenih na dijagonalne potpornje, koji obećava drastično smanjenje otpora i goriva.

Yutko, koji važi za neustrašivog, radoznalog i socijalno vještog lidera, sad ima ključnu ulogu: da vodi inženjerski tim ka odabiru, dizajnu i implementaciji novog modela. “Ne možete ga prevariti kad je inženjering u pitanju,” kaže jedan bivši kolega.

U oktobru 2024, Yutko se obratio bivšim studentima MIT-a na proslavi 70. rođendana svog mentora Hansmana, podsjetivši na istoriju avijacije i zaključivši: “Pred nama je nova prilika da osmislimo drugačije avione.” I upravo on bi mogao biti pilot koji će konačno izvesti Boeing na pravi kurs.