Ipak popustila

Evropa mijenja mišljenje, ipak neće zabraniti motore sa unutrašnjim sagorijevanjem

Autor: Biznis.ba
Evropa mijenja mišljenje, ipak neće zabraniti motore sa unutrašnjim sagorijevanjem
Foto: Freepik

Većina proizvođača automobila poziva Evropsku uniju da ukine zabranu motora s unutrašnjim sagorijevanjem planiranu za 2035. godinu i izgleda da Evropa mijenja mišljenje i da ih ipak neće zabraniti.

Automobilske kompanije imaju legitimne razloge za otpor, navodeći nerazvijenu infrastrukturu za punjenje i više cijene električnih vozila. Osim toga, postoji ozbiljan rizik da bi automobilska industrija izgubila stotine hiljada radnih mjesta ako bi sve kompanije bile prisiljene proizvoditi samo električne automobile.

Pismo Friedrich Merz

Neko vrijeme se činilo da EU nije voljna popustiti. Još prošlog proljeća, krajnji rok je još uvijek bio na snazi. Međutim, sve veći pritisak za promjenu zakonodavstva konačno djeluje, jer će se motori s unutrašnjim sagorijevanjem nastaviti koristiti i nakon sredine sljedeće decenije.

Čini se da je pismo koje je njemački kancelar Fridriha Merca poslao predsjednici Evropske komisije Ursuli fon der Lajen uvjerilo upravno tijelo da odustane od zabrane.

U intervjuu za njemačke poslovne novine Handelsblat, komesar za održivi transport i turizam rekao je da je pismo "vrlo dobro prihvaćeno u Briselu".

Apostolos Cicikostas potvrdio je da će se motori s unutrašnjim sagorijevanjem nastaviti koristiti i nakon 2035. godine, ali samo u automobilima koji koriste obnovljiva goriva s niskim emisijama, poput sintetičkih i biogoriva, prenosi Motor1.

Sintetički benzin

Jedan relevantan primjer je HVO100, u potpunosti napravljen od hidrotretiranog biljnog ulja dobivenog iz biljnih ulja i životinjskih masti. BMW već koristi HVO100 u dizelskim automobilima proizvedenim u Njemačkoj, za koji se tvrdi da smanjuje emisije za 90 odsto u poređenju s običnim dizelom.

Sintetički benzin je takođe mogućnost, i on teoretski može smanjiti emisije za 90 odsto u odnosu na obični benzin. Porsche već nekoliko godina eksperimentiše sa eFuelom. Proizvodi sintetičko gorivo u fabrici u Čileu od kraja 2022. godine, koristeći vodu i ugljen-dioksid obrađen energijom vjetra. Na lokaciji u Južnoj Americi, kaže se da se eFuel "proizvodi na praktično ugljično neutralan način".

EU je planirala da detaljno objasni planirane mjere 10. decembra, ali takozvani "automobilski paket" je odgođen za kasnije ovog mjeseca. Ostaje da se vidi hoće li se plug-in hibridi nastaviti nakon 2035. godine i hoće li biti dozvoljeni i automobili sa motorima sa produženim dometom. Ako rade na goriva sa niskim emisijama, logika sugeriše da će se ovi automobili vjerovatno nastaviti. Pitanje je hoće li PHEV-ovi i produživači dometa koji rade na fosilna goriva biti zabranjeni ili ne.

Električna vozila

Ograničavanje prodaje motora sa unutrašnjim sagorijevanjem na nove automobile koji rade na manje štetna goriva možda neće biti dovoljno da se sačuvaju ranije spomenuta radna mjesta. Čini se krajnje nerealnim da će infrastruktura potrebna za podršku sintetičkim i biogorivima biti spremna za samo devet godina. Šta god da se desi, odluka EU utiče samo na prodaju novih automobila, tako da ćete i dalje moći da koristite običan benzin ili dizel u vozilu koje već posjedujete.

U međuvremenu, električna vozila dobijaju na popularnosti u 27 država članica EU, kao i u Velikoj Britaniji, Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj i Švajcarskoj. Tokom prvih deset mjeseci ove godine, automobili bez motora s unutrašnjim sagorijevanjem predstavljali su 18,3 odsto ukupne prodaje, na osnovu najnovijih podataka o prodaji koje je objavilo Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA). Ipak, još je dug put do toga da nadmaše hibride, koji čine 34,7 odsto. Plug-in hibridi imaju udio od 9,4 odsto do oktobra, nadmašujući prodaju dizelaša po prvi put.

Prema Apostolosu Cicikostasu, EU želi postaviti temelje za "ekonomski održiv i društveno pravedan" prelazak na klimatski neutralne pogonske sklopove. Razmatra "sva tehnološka dostignuća" za smanjenje emisija, uključujući motore s unutrašnjim sagorijevanjem koji manje zagađuju.

Iako se većina proizvođača automobila protivi zabrani, nekolicina kompanija insistira da se EU treba držati svog prvobitnog obećanja da će zabraniti prodaju novih automobila s benzinskim motorima. Volvo i Polestar, oba u vlasništvu kineskog Geelyja, žele da zabrana iz 2035. ostane na snazi.