Poznato kad evropska firma za izgradnju satelitskih sistema treba početi s radom
Francuska, Italija, Njemačka, Španjolska i Ujedinjeno Kraljevstvo će sudjelovati u partnerstvu koje okuplja firme Airbus, Leonardo i Thales.
Nova firma će imati sjedište u Toulouseu na jugu Francuske gdje sjedište ima i Airbus, ali će biti raspodijeljena na pet različitih poslovnih entiteta kako bi svaka zemlja očuvala svoj udio.
Najveći dioničar će biti Airbus s udjelom od 35 posto dok će talijanski Leonardo i francuski Thales držati po 32,5 posto.
U objavi nakon preliminarnog dogovora te su firme najavile stvaranje vodećeg europskog igrača u svemiru time što će udružiti svoju proizvodnju satelitskih i svemirskih sistema u 6,5 milijardi eura vrijedan posao koji će diljem Evrope zaposliti oko 25 hiljada ljudi.
Cilj zajedničkog projekta imena Bromo prema vulkanu u Indoneziji je stvoriti konkurenta u niskoj Zemljinoj orbiti satelitskoj mreži Starlink u vlasništvu tvrtke SpaceX koju je stvorio Musk. SpaceX ove godine očekuje prihode od oko 15 milijardi dolara.
Sam dogovor se može smatrati uspjehom jer je put do njega bio prilično kompliciran s obzirom da je uključeno pet vlada kao dioničari ili partneri.
Kako je glasnogovornik Airbusa rekao za Politico, firma će imati jednog izvršnog direktora kojega tek treba imenovati te izvršne direktore za svaku uključenu zemlju, prenose Financije hr.
“Stvaranje evropskog satelitskog prvaka omogućava nam da povećamo investicije u istraživanje i inovacije u ovom sektoru te osnažimo našu suverenost u kontekstu žustrog globalnog natjecanja”, izjavio je francuski ministar privrede Roland Lescure.
Zanimljivo je uočiti da je zapravo Airbus jedini pravi europski prvak u svom području ikada stvoren. U sadašnjem obliku ta firma djeluje francusko-njemačko-španskim dogovorom iz 2000. godine.
Inače, u Leonardu Italija ima 30 posto udjela. Sam Leonardo ima 33 posto udjela u firmi Thales Alenia Space.
Nova bi firma trebala profunkcionirati 2027. godine ovisno o dobivanju svih potrebnih dozvola regulatora.
Stvaranje zajedničke firme treba dobiti i zeleno svjetlo uprave za konkurentnost Europske komisije.
U prošlosti je Bruxelles često bio protiv velikih spajanja bojeći se monopola. Tako je 2019. zaustavljen francusko-njemački pokušaj spajanja Siemensa i Alstoma u proizvodnji vozova.
No, sada je političko okružje puno povoljnije za takve korake jer je i sama Europska komisija pod pritiskom da svoj pogled na spajanja učini fleksibilnijim u korist snažnijeg rasta i veće konkurentnosti EU-a na globalnom tržištu naspram SAD-a i Kine.
Revizija smjernica za poslovna spajanja u EU predviđena je za iduću godinu.