Piše: Adem Džaferović

Ljudi ili roba, nije isto

image Foto: Ilustracija

Direktori kompanija koje prevoze putnike zalažu se da vozač može imati bilo koju srednju školu, dok struka smatra da to nije posao za - gimnazijalce.

Vozač autobusa u firmama koje se bave prevozom putnika u Federaciji BiH ne možete postati ukoliko nemate isključivo završenu srednju školu za vozača motornih vozila. Direktori kompanija koje prevoze značajan broj putnika, kako na domaćim, tako i na međunarodnim cestama, tvrde da pomenuta srednja škola ne bi trebala biti uslov onome ko želi postati vozač, te da bi shodno tome trebalo izmijeniti Zakon o cestovnom prijevozu FBiH.

Izmjene zakona

“Možete biti i fakultetski obrazovani i imati položen vozački ispit za C ili D kategoriju, ali ne možete dobiti certifikat da vozite autobus ili kamion ukoliko nemate završenu srednju školu za vozača motornog vozila”, istakao je direktor Centrotrans-Eurolinesa Safudin Čengić.

Navodi kako trenutno ima mnogo ljudi koji bi mogli raditi kao vozači, ali ih nedostatak završene škole za vozača u tome sprečava.

- S druge strane, i kada završite školu za vozača motornog vozila, to ne znači da ste i postali vozač motornog vozila, nego morate, kao i svaki drugi čovjek, polagati potrebne kategorije vozačkog ispita. Uspjeli smo izmijeniti Zakon o bezbjednosti saobraćaja BiH, koji je govorio ko i kako može polagati vozački ispit za D kategoriju. Do sada je važilo da morate imati položenu B, C1, C, D1, pa tek nakon dvije godine D kategoriju. Znači, da biste dobili vozačku D kategorije, moralo je proći minimalno šest godina od momenta kada ste položili za B kategoriju, što je bila apsurdna situacija. Nakon što je prijedlog prihvaćen u Parlamentu BiH, može se i nakon B kategorije polagati za D, kao što je praksa i u Njemačkoj, Austriji ili Hrvatskoj, pojasnio je Čengić, konstatirajući kako navedeno neće ništa vrijediti ukoliko u Zakonu ostane stavka koja zahtijeva “srednju školu vozač motornih vozila”.

Čengić smatra da bi se FBiH trebala ugledati na Njemačku i ostale evropske zemlje u nekim važnim segmentima.

- Pokrenuta je inicijativa da se u federalnom Zakonu o cestovnom prijevozu izmijeni stavka koja obavezuje vozača da ima završenu pomenutu srednju školu. Smatram da je dovoljno da imate bilo koju srednju stručnu spremu i da imate položenu D kategoriju kako biste mogli upravljati motornim vozilom. U Njemačkoj je dovoljno da imate samo osnovnu školu, uz adekvatnu kategoriju vozačke dozvole i možete se prijaviti za vozača, naglašava direktor Centrotrans-Eurolinesa.

Direktor Biss-Toursa Zenica Samir Hamzić rekao nam je kako do sada ova kompanija nije imala problema sa angažovanjem certificiranih vozača, ali da se ta situacija polahko mijenja.

- Problem koji sada imamo kako mi, tako i ostale firme koje se bave prijevozom putnika i roba, jeste da se posljednjih godina među deficitarnim zanimanjima nalazi i usmjerenje vozač autobusa. Samim tim sve manje osoba izlazi sa završenom pomenutom školom, što nama stvara ogromne probleme, naglašava Hamzić.

Dodaje kako se slaže sa inicijativom da sa bilo kojom srednjom školom i adekvatnom kategorijom vozačke dozvole možete konkurisati za vozača autobusa.

- To bi bilo sasvim prirodno da se uvede. Ako su to mogle uvesti zemlje koje su naprednije od nas, ne vidim razlog zašto se mi ne bismo ugledali na njih. Švedska, država u kojoj se izmišlja pola svjetskih patenata, rješava stvari na najprostiji način, a mi se još držimo ideje da možete biti dobar vozač samo ako ste završili i srednju školu za vozača. Svakako u pojedinim školama u kojima stječu te diplome ništa i ne nauče, pojašnjava Hamzić.

Aida Begić, direktorica Srednje mješovite škole “Mladost” Zenica, kazala nam je da se ne osjeti da učenici posljednjih godina zaobilaze zanimanje vozač motornih vozila.

- Ja mogu govoriti samo kada je u pitanju naša škola. Mi ne bilježimo neki pad interesa učenika za pomenuto zanimanje, uglavnom, interesovanje je svake godine isto, konstatuje Begić.

Ševal Kovačević, sudski vještak saobraćajne struke, smatra “da se ponekad prebrzo hvatamo promjena nekih propisa, ali kad pogledamo šta su posljedice, kasno se hvatati za glavu”.

Petljanje u struku

- U trenutnoj situaciji, na tržištu rada u BiH ne zna se ko šta radi i ko za šta konkuriše. Ljudi koji završe kriminalistiku nemaju šanse da dođu u državnu graničnu službu ili ministarstva unutrašnjih poslova, jer se primaju ljudi nekih drugih zanimanja. Za upravljanje vozilom D kategorije, odnosno nekadašnja prva klasa u Evropi, potrebno je da bude osposobljena osoba u stručnom pogledu, da izuzetno dobro poznaje motore, motorna vozila, saobraćajnu tehniku, praktično upravljanje vozilom, te prethodno iskustvo. Navedeno podrazumijeva da ste završili potrebnu srednju školu za to, istakao je Kovačević za Oslobođenje.

Dodaje da se u pojedine struke niko ne petlja ako nije stručan, dok u saobraćaju to nije slučaj.

- Kada je u pitanju vozač, kod nas svi mogu raditi. Interesantno je da se niko ne petlja u struju i medicinu, jer tamo je vrlo opasno, ali ovamo svi su pametni kada je u pitanju saobraćaj. Svjestan sam da u nedostatku posla u zemlji svi bi neku prekvalifikaciju preko noći, tako da ja ne sporim da neko završi razliku predmeta i položi državni ispit, pa uredu. Ali, nisam za to da neko završi gimnaziju, položi sve kategorije i uzme autobus sa 50 putnika i vozi, smatra sudski vještak.

Konstatira da nije ista odgovornost upravljati autobusom koji prevozi putnike i vozilom koje prevozi robu.

Piše: Adem Džaferović

Biznis.ba / Oslobođenje

Podijeli sa drugima

Prijavite se na feed ovog komentara Komentara (0 poslato):

Pošaljite komentar comment
Unesite kod sa slike:
  • email Pošalji prijatelju
  • print Verzija za štampu
  • Plain text Kao tekst


Priča sedmice

image
Dijaspora investira

Nada u povratak: Almir Hodžić u Trnopolju proizvodi stočnu hranu

Almira Hodžića pronalazimo na farmi u Trnopolju. Posljednjih dana radi intenzivno na pripremama za izgradnju objekta i silosa koji će služiti za proizvodnju stočne hrane pri kompaniji FANA Arifagić.