Muharem Bazdulj

Od izvora dva (auto)putića

image Muharem Bazdulj

Predstavnički dom Parlamenta Bosne i Hercegovine prihvatio je prošle sedmice Deklaraciju o kriterijumima određivanja trase autoputa Sarajevo - Beograd, prema kojoj bi ta trasa puta išla preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine, a ne kako su zagovarale vlasti Republike Srpske, preko Sokoca, Rogatice i Višegrada do Vardišta.

Deklaraciju je predložio poslanik u RS-u opozicione Srpske demokratske stranke Mladen Bosić, a u njoj se, između ostalog, navodi da Predstavnički dom očekuje da Savjet ministara i Ministarstvo komunikacija i saobraćaja, u dogovoru s vladama Federacije BiH, Republike Srpske i distrikta Brčko BiH, zastupaju idejno rješenje trase autoputa Beograd - Bijeljina - Brčko - Tuzla - Sarajevo, kao najracionalnije i prioritetno rješenje. Usvajanju Deklaracije prethodila je burna rasprava, a ovom prijedlogu najviše su se protivili poslanici u RS-u vladajuće Stranke nezavisnih socijaldemokrata (SNSD), koji su zastupali opciju da autoput Sarajevo - Beograd ide preko Sokoca, Rogatice i Višegrada do Vardišta.

Državni ministar komunikacija i prometa Ismir Jusko nije želio da komentariše to što je prošle nedjelje Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH usvojio Deklaraciju o kriterijumima za definisanje trase budućeg autoputa između Beograda i Sarajeva, čiji je predlagač Mladen Bosić (SDS), ističući da o tome odlučuju zvaničnici entiteta i države. Pomenuti ministar tim povodom je prošle nedjelje u Banjoj Luci izjavio da će uskoro razgovarati s predstavnicima Srbije kako bi se sagledale sve opcije buduće trase autoputa između Beograda i Sarajeva. “Imam informaciju da je Srbija sada spremna za dvije opcije, jednu trasu koja bi išla preko Vardišta, a druga preko Tuzle. Ipak, želim to da čujem od ministrice građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Zorane Mihajlović. Nakon toga, a u skladu s našim ranijim dogovorom, sazvat ću sastanak svih zvaničnika u BiH, jer tu odluku moraju donijeti najodgovorniji ljudi u državi”, rekao je Jusko.

Ideja boljeg cestovnog povezivanja Sarajeva i Beograda je generalno vrlo značajna. Teško je naći dva glavna grada susjednih država koji su zračnom linijom toliko blizu da od jednog do drugog avionom dođeš za pola sata, a da ti kopnom treba dvanaestak puta toliko, i to uglavnom lošim putevima. To je pravi način za jačanje međusobnih odnosa, od ekonomije preko turizma pa nadalje. Dobro je i da praktično nema nikoga ko se ovoj ideji protivi. Prije nekoliko godina su se u kontekstu slične ideje u Sarajevu znale čuti kvaziduhovite šale da je svrha takvog puta to da se tenkovi njime brže kreću. U posljednje vrijeme, takvih komentara više nema. Stvara se, međutim, lažna dilema oko pitanja trasa. Iz komentara u sarajevskim medijima ispada da Srbija insistira na trasi preko Vardišta, a da bi Bosni i Hercegovini više odgovarala trasa preko Bijeljine. Ove dvije ideje, međutim, zapravo i ne poništavaju jedna drugu, s tim što o eventualnom autoputu Sarajevo - Bijeljina ne treba razmišljati kao o načinu za povezivanje Sarajeva i Beograda, nego jednostavno kao načinu povezivanja Sarajeva i Bijeljine. Zašto je to tako? Pa svako ko je makar jednom ulazio iz Bosne u Srbiju preko u folk-hitu opjevane (Bosanske i Sremske) Rače, zna da se poslije samo dvadesetak kilometara lijepe široke ravničarske ceste izlazi na bivši Autoput Bratstva i jedinstva, odnosno autoput Beograd - Zagreb. Ako bi Bosna i Hercegovina izgradila autoput od Sarajeva do Bijeljine, odnosno eventualno sve do graničnog prelaza, tada bi bilo skoro svejedno da li bi Srbija izgradila još onih dvadeset kilometara, a vjerovatno bi ih izgradila; putovanje bi u oba slučaja bilo drastično skraćeno.

Nedavna “intervencija” Bakira Izetbegovića na konferenciji za medije u Beogradu kada se umiješao da objasni kako ne može da stane iza izjave Dragana Čovića da će Bosna i Hercegovina kad je o priznanju nezavisnosti Kosova riječ slijediti politiku Srbije izazvala je erupcije oduševljenja u Sarajevu, čak i među onima koji nisu Izetbegovićevi fanovi. Disonantni tonovi gotovo se nisu mogli ni čuti. Ne ulazeći sada u meritum stvari po tom konkretnom pitanju, zanimljivo je kako se u kontekstu izgradnje autoputa kroz Bosnu i Hercegovinu unisono očekuje dogovor sa Srbijom, a gotovo niko ne govori da je to pitanje koje treba da se riješi unutrašnjim dogovorom u BiH. Autoput Sarajevo - Bijeljina preko Tuzle i Brčkog bio bi projekat koji bi povezao oba entiteta plus distrikt Brčko, a istovremeno bi bio veza Sarajeva i Beograda koja ni od kog drugog ne bi zavisila. Ta veza bi bila bolja i brža od današnje, mada ne bi bila i teoretski najbrža. Trasa preko Vardišta bi u tom smislu bila brža i za Bosnu i Hercegovinu jeftinija, mada bi iz unutrašnje bh. perspektive bila manje isplativa. Racionalno gledajući, trasu Sarajevo - Bijeljina preko Tuzle i Brčkog isplati se graditi i izvan konteksta regionalne saradnje i potencijalnog kredita Republike Turske. Što se pak tiče zajedničkog projekta Republike Srbije i Bosne i Hercegovine, a u svrhu maksimalnog skraćivanja puta Beograd - Sarajevo, logičnije je fokusirati se na trasu preko Vardišta. U svakom slučaju, kako je krenulo, na kraju bi moglo da se desi da se u najboljoj tradiciji Buridanovog magareta naposljetku ostane bez ijedne od ovih trasa.

Piše: Muharem Bazdulj

Biznis.ba / Oslobođenje

Podijeli sa drugima

Prijavite se na feed ovog komentara Komentara (0 poslato):

Pošaljite komentar comment
Unesite kod sa slike:
  • email Pošalji prijatelju
  • print Verzija za štampu
  • Plain text Kao tekst


Priča sedmice

image
U BiH sam pronašla svoj izazov

Travničanka među 18 najuspješnijih mladih ljudi u svijetu

Direktor "Networksa" Ajla Fijuljanin iz Travnika uvrštena na listu 18 najuspješnijih mladih ljudi u svijetu.